-پاسخ آیت الله سیستانی درباره لباس مشکی در محرم وصفر
-پاسخ آیت الله خامنه ای درباره افطار کردن با تربت امام حسین علیه السلام
-دست زدن همراه با شادي و خواندن و ذكر صلوات بر پيامبر اكرم و آل او(ص) درجشن هايي كه به مناسبت ايام ولادت ائمه(ص) و اعياد وحدت و مبعث برگزار مي شود چه حكمي دارد؟ اگر اين جشن ها در مكانهاي عبادت مانند مسجد و نمازخانه هاي ادارات و يا حسينيه ها برگزارشوند، حكم آنها چيست؟
-پاسخ آیت الله شبیری زنجانی درباره جشن عروسی در ماه محرم وصفر
-پاسخ آیت الله مکارم شیرازی درباره اصلاح و آرایش در ماه های محرم و صفر
-پاسخ آیت الله روحانی درباره جنگ عایشه با امیرالمؤمنین (علیه السلام) از همه گناهان بدتر بود
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز روز عید غدیر
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز عید غدیر
-پاسخ آیت الله حکیم در باره افضل بودن حضرت علی علیه السلام از بقیه ائمه وپیامبران
-پاسخ آیت الله وحید خراسانی درباره سیگار کشیدن در ماه رمضان

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:11151 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:5

اگر در نماز مغرب كه سه ركعت است , اشتباهاً در ركعت دوم سلام دهيم , تكليف چيست ؟

در صورتي كه از حالت نمازگزار خارج نشده و كاري كه موجب باطل شدن نماز است , انجام نداده باشد, مثل حرف زدن يا پشت به قبله كردن , بايد بايستد و ركعت سومِ نماز, يعني تسبيحات اربعه رابخواند و بعد از انجام ركوع و دو سجده و خواندن تشهد و سلام , دو سجده سهو براي سلام بي جا و اضافي به جا آورد.(1)

در رسالهء توضيح المسائل مراجع عظام تقليد, بعد از دستور سجدهء سهو, بحثي تحت عنوان آمده است . يكي از مسائل ذكر شده در اين قسمت چنين است : اگر بعد از سلامِ نمازيادش بيايد كه يك ركعت يا بيش تر از آخر نماز را نخوانده , چنان چه كاري انجام داده كه اگر نماز عمداً يا سهواًاتفاق بيفتد, نماز را باطل مي كند, مثلاً پشت به قبله كرده , نمازش باطل است و در غير اين صورت بايد فوراًمقداري را كه فراموش كرده , به جا آورد.(2)

(پـاورقي 1.توضيح المسائل مراجع , ج 1 مسئله 1242و 1243

(پـاورقي 2.توضيح المسائل مراجع , ج 1 مسئله 1270

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.